Das Lederhosenblog - suomalaisena Baijerissa

Viimeisimmät blogimerkinnät

Blogiarkisto

RSS-syöte

Jättihankkeita

Share |

Perjantai 8.8.2008 - Aleksi Päiväläinen


Jättimäiset kauppakeskushankkeet ovat päivän sana. Erityisen näyttävästi ovat kesän mittaan olleet esillä Toivo Sukarin hankkeet ensin Vihdissä ja nyt Oulun korkeudella Kiimingissä. Kaavoituksesta vastaavana ministerinä Jan Vapaavuori puolestaan on lähtenyt torppaamaan kyseisiä hankkeita enemmän tai vähemmän voimakkain äänenpainoin. Muun muassa tiistain Kauppalehdessä hän kysyi mihin suuntaan kaupunkeja halutaan kehittää – kaupunkikeskuksiin vai keskusten ulkopuolisiin keinomaailmoihin. Hyvä että asia on nostettu pöydälle. Jo pelkästään ekologisista syistä kysymystä ei voi sivuuttaa olankohautuksella.

Kyseessä olevista suurista kauppakeskushankkeista on julkisuudessa käyty keskustelua lähinnä kahdesta näkökulmasta: taloudellisesta ja ekologisesta. Maalaisjärkisen teekkarin päässä kyllä herää epäilyjä hankkeen kannattavuudesta, mutta julkisen vallan ei markkinataloudessa tarvitse tehdä kannattavuuslaskelmia kauppiaiden puolesta. Jätetään siis hankkeiden taloudenpito markkinoiden huoleksi ja keskitytään ympäristöön.

Yhteiskunnassa vallitsee kohtuullisen suuri yhteisymmärrys siitä, että päästöjä tulee vähentää. Ilmaston vastustajaksi harva haluaa leimautua. Puheista on kuitenkin vielä pitkä matka käytännön tekoihin. Vihdin Ideapark-hanke kuvastaa tätä. Pelkästään yksityisautoilun varaan perustuvaa jättikauppaa – tai muutakaan väestökeskittymää – ei yksinkertaisesti nykypäivänä pidä rakentaa. 

Tokihan tämä on näennäisesti huomioitu Vihdin ja Pieksämäen hankkeiden kohdalla. Vihdin Ideaparkin kunnanjohtaja Petri Härkönen toivoi Ideapark-hankkeen nopeuttavan radan rakentamista. Pieksämäellä Sukari puolestaan ehti toivoa, että hänen kauppakeskukseensa vedettäisiin oma pistoraide. Enää pitäisi löytää se perhe, joka kantaisi kaikki Ideaparkeista shoppaamansa tavarapaljoudet junavaunussa kotiin. Veikkaan että kovin montaa ei löydy. Eiköhän koko perheen päivä Ideaparkissa ole juuri se reissu, joka tehdään henkilöautolla. Vähäiselläkin mielikuvituksella pystyy kuvittelemaan sen automäärän, jonka 8 miljoonaa vuosittaista kävijää aiheuttavat. Lisäksi kyseessä olisi tarpeeton autoilun lisääntyminen, joka järkevällä kaavoituksella pystytään välttämään. 

Oma kokonaisuutensa on sitten kaupunkikuvan tulevaisuus. Ainakin itselleni oleellisena osana kaupunkilaiseen elämään kuuluu elävä keskusta pienempine ja suurempine liikkeineen, olutterasseineen, ravintoloineen ja kivijalkakahviloineen. Siellä missä on liiketoimintaa, on myös elämää. Jos liiketoiminta siirretään massiivisiin keskustojen ulkopuolisiin ostoskeskuksiin, siirtyy sinne myös elämä. Näin ei kehity urbaani ja ekologinen Suomi. 

Ei kaikkia suuria kauppakeskuksia pidä kieltää. Toimivassa markkinataloudessa on tilaa myös niille. Itäkeskus on hyvä esimerkki toimivasta jättikokoisesta ostosparatiisista, jonne on myös erinomaiset joukkoliikenneyhteydet. Siinä on mallia myös Topi Sukarille. 

Avainsanat: kauppakeskus, Ideapark, Sukari, Vapaavuori


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini